Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Algemeen

  1. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, orderbevestigingen, facturen van, overeenkomsten met en leveringen van goederen door de verkoper, TOTOMO BV, met ondernemingsnummer BE0745.764.407 (handelsnaam : Bidetdouche BE).
  2. De klant erkent kennis genomen te hebben van deze algemene voorwaarden en deze, behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding, in hun geheel te hebben aanvaard.
  3. Deze algemene voorwaarden sluiten de toepassing uit van algemene voorwaarden van de klant en primeren steeds op de verkoop- en/of aankoopvoorwaarden van de klant, ongeacht het tijdstip of de wijze waarop de voorwaarden van de klant aan de verkoper werden overgemaakt en ongeacht het tijdstip of de wijze waarop de verkoper haar voorwaarden overmaakte aan de klant.
  4. Enkel de offerte van de verkoper, de door haar ondertekende overeenkomsten en deze algemene voorwaarden zijn bindend tussen partijen, met uitsluiting van alle andere documenten.
  5. De verkoper behoudt zich het recht voor de inhoud van deze algemene voorwaarden op regelmatige tijdstippen en eenzijdig te wijzigen.

Artikel 2 - offertes en prijzen

  1. De prijsoffertes van de verkoper zijn vrijblijvend en hebben een uitdrukkelijk bepaalde geldigheidsduur. De verkoper is gerechtigd de offerte te wijzigen en aan te passen na het verstrijken van de geldigheidsduur ervan.
  2. De offerte wordt opgesteld op basis van de door de klant aan de verkoper bezorgde gegevens. De verkoper is niet verantwoordelijk voor de correctheid van deze gegevens.
  3. De offerte bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten, en is beperkt tot hetgeen hierin opgenomen is.
  4. Elke verhoging van het B.T.W.-tarief of van een andere belasting van welke aard ook tussen de bestelling en de levering zal ten laste van de klant vallen.
  5. De gedane bestelling kan niet gewijzigd worden, tenzij hieromtrent tussen de verkoper en de klant een schriftelijk akkoord is tot stand gekomen. In geval van annulering van de bestelling door de klant zal de klant een forfaitaire en vooraf overeengekomen schadevergoeding ten bedrage van 25% van de overeengekomen prijs exclusief BTW verschuldigd zijn, onverminderd het recht van de verkoper om een grotere schade te bewijzen en daarvoor een vergoeding in rekening te brengen. Deze schadevergoeding kan niet herleid worden door de partijen en de partijen komen overeen dat deze schade de vermoedelijke potentiële schade uitmaakt. Elke annulering van een bestelling door de klant dient schriftelijk te gebeuren.

Artikel 3 - De overeenkomst

  1. De overeenkomst tussen de klant en de verkoper komt slechts tot stand na schriftelijke bevestiging van de bestelling door de verkoper of door een (gedeeltelijke) uitvoering ervan na de bestelling.
  2. Indien de klant langs elektronische weg een bestelling op afstand heeft gedaan, komt de overeenkomst tussen de klant en de verkoper tot stand op het moment dat de verkoper de ontvangst van de bestelling langs elektronische weg heeft bevestigd.
  3. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.

Artikel 4 - Levering en uitvoering

  1. De verkoper verbindt er zich toe alle redelijke inspanningen te leveren om de overeenkomst op een zorgvuldige manier uit te voeren. Op de verkoper rust een inspanningsverbintenis.
  2. Alle opgegeven leverings- en uitvoeringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting opgegeven en zijn nooit bindend, tenzij uitdrukkelijk tussen partijen overeengekomen.
  3. Wanneer de levering ten gevolge van overmacht (bv. staking, oproer, overstromingen, weerverlet, ziekte en schaarste aan grondstoffen) tijdelijk wordt geschorst, zal de leveringstermijn verlengd worden zonder dat dit recht kan geven op enige vergoeding.
  4. Met klanten, voor wie de geleverde goederen en/of diensten geen verband houden met enige ondernemingsactiviteit, kan in onderling overleg een leverings- of uitvoeringstermijn bepaald worden. Enkel de schriftelijk overeengekomen leverings- of uitvoeringstermijn is geldig. M.b.t. de leverings- en uitvoeringstermijn wordt er uitdrukkelijk overeengekomen dat er in hoofde van de verkoper overmacht aanwezig is, indien de leveranciers, in afwijking van de gemaakte overeenkomsten, zouden nalaten materialen of goederen tijdig te leveren, die door de verkoper met het oog op de levering ervan bij de klant, aldaar werden besteld.
  5. De door de verkoper opgegeven leveringstermijnen nemen slechts een aanvang na schriftelijke bevestiging of na een (gedeeltelijke) uitvoering van de overeenkomst door de verkoper.
  6. Overschrijding van een termijn geeft de klant geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering, noch het recht om de overeenkomst eenzijdig te verbreken of diens betaling op te schorten.
  7. De goederen worden geleverd en de prestaties worden uitgevoerd zoals bepaald in de offerte of op de voorzijde van de factuur.
  8. Wanneer een bestelling van de klant slechts gedeeltelijk wordt uitgevoerd en bestaat uit meerdere artikelen, verbindt de verkoper zich ertoe om de ontbrekende artikelen zo spoedig mogelijk na te leveren.
  9. De klant verbindt zich ertoe aan de verkoper alle informatie, documentatie, inlichtingen en/of aanwijzingen te verstrekken die de verkoper nodig heeft in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (bv. plan waarop nutsleidingen worden aangeduid). Indien deze informatie niet tijdig wordt verstrekt door de klant, is de verkoper gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten. De hieruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de klant.
  10. Indien de door de klant verstrekte informatie onjuist blijkt te zijn, kan de verkoper niet aansprakelijk gehouden worden voor enige schade die tijdens de plaatsing zou worden aangericht.
  11. 11. De verkoper is gerechtigd om bij de uitvoering van de overeenkomst beroep te doen op derden voor het verrichten van werkzaamheden.

Artikel 5 - betaling

  1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, dienen de facturen te worden voldaan op de dag van levering en/of plaatsing.
  2. Alle opmerkingen met betrekking tot de uitgereikte factuur moeten binnen de tien dagen na de factuurdatum kenbaar gemaakt worden aan de verkoper middels aangetekend schrijven. Bij gebrek hieraan wordt de factuur op onweerlegbare wijze als aanvaard beschouwd.
  3. Een eventueel protest ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichting.
  4. Iedere op de vervaldag niet betaalde factuur zal van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd worden met een conventionele moratoire interest, die gelijk is aan de interestvoet zoals bepaald in artikel 5 van de Wet Betalingsachterstand van 02.08.2002, verhoogd met 3%. Daarenboven zal bij niet betaling op de vervaldag het factuurbedrag zonder ingebrekestelling verhoogd worden met 10% ten titel van forfaitaire schadeloosstelling met een minimum van 250,00 €. Dit forfaitair bedrag geldt als vergoeding voor de buitengerechtelijke invorderingskosten veroorzaakt door de niet betaling en onverminderd het recht van de schuldeiser om een vergoeding te vorderen voor andere schadeposten die niet louter veroorzaakt zijn door de niet-betaling.
  5. Indien de klant een consument is en de geleverde goederen en/of diensten geen verband houden met enige ondernemingsactiviteit in hoofde van de klant, zal de wettelijke interestvoet van toepassing zijn vanaf de datum van aangetekende ingebrekestelling.
  6. Bij niet-betaling van één factuur op de vervaldatum, wordt het openstaande saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen onmiddellijk opeisbaar zonder ingebrekestelling en bovendien zal elke toegestane betalingsfaciliteit of korting zowel voor het verleden, als voor de toekomst, van rechtswege vervallen.
  7. Wanneer de klant nalaat de overeengekomen betalingen te doen, zelfs indien het gedeeltelijke betalingen betreft, dan is de verkoper daarenboven gerechtigd om de prestaties op te schorten totdat de klant integraal voldaan heeft aan zijn betalingsverplichting. De opschorting kan geen aanleiding geven tot enige schadevergoeding in hoofde van de klant.
  8. Alle door de verkoper geleverde goederen blijven eigendom van de verkoper tot op het moment van integrale betaling van de prijs en van de bijkomende prestaties en kosten. Indien de klant in gebreke blijft, dienen de goederen onmiddellijk op eerste verzoek aan de verkoper te worden teruggegeven en dit op kosten van de klant, onverminderd het recht van de verkoper op integrale schadeloosstelling. In het geval dat de in gebreke gebleven klant failliet gaat, de toepassing vraagt van de wet op de continuïteit van ondernemingen of op enigerlei andere wijze zijn activiteiten gestaakt heeft, behoudt de verkoper zich het recht voor de verkochte goederen op te eisen middels eenvoudig verzoek gericht aan degene die de kwestieuze goederen onder zich heeft.

Artikel 6 - Conformiteit en garantie

  1. De klant hoort de goederen en werken bij levering/plaatsing na te kijken. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de levering bestonden en welke de klant na controle redelijkerwijze kan vaststellen, worden geacht onmiddellijk te zijn aanvaard indien de klant aanwezig is bij de levering.
  2. Indien de klant niet aanwezig is bij de levering dan moet hij zijn eventuele bezwaren via aangetekend schrijven kenbaar maken aan de verkoper en dit binnen de 5 werkdagen na levering/plaatsing. Na het verstrijken van deze termijn worden de geleverde goederen en uitgevoerde werken als aanvaard beschouwd.
  3. Klachten betreffende een niet-conforme levering en/of een verborgen gebrek dat niet vaststelbaar was op het ogenblik van de levering dienen binnen de vijf werkdagen na de vaststelling van het gebrek of na het moment waarop de klant het gebrek had moeten vaststellen, middels omstandig aangetekend schrijven meegedeeld te worden aan de verkoper.
  4. Ingeval van een gegronde klacht over de conformiteit van de geleverde goederen, heeft de verkoper het recht om ofwel het goed te herstellen, ofwel het goed te vervangen door een gelijkwaardig goed, zonder enig verder recht op schadevergoeding.
  5. De terugzending van de producten naar de verkoper gebeurt in voorkomend geval op kosten van de klant en moet gebeuren in nieuwstaat en in de originele verpakking.
  6. Indien een tussenkomst ter plaatse vereist is, zijn de verplaatsingskosten en werkuren ten laste van de klant.
  7. De garantietermijn van de verkoper komt overeen met de fabrieksgarantietermijn, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen via vermelding op de factuur. Verplaatsingskosten en plaatsings- of herstellingskosten vallen niet binnen de garantie van het geleverde goed. Deze kosten zullen bijkomend ten laste vallen van de klant.
  8. De garantie geldt niet indien de klant de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken, of indien er zich problemen zouden voordoen ingevolge het verkeerd en/of oneigenlijk gebruik van het product, ingevolge overmacht of ingevolge enige daad of opzettelijke fout van eender welke persoon, waaronder de klant of zijn aangestelde.

Artikel 7 - Aansprakelijkheid

  1. De verkoper zal niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de gevolgen van enige fout van haar of haar aangestelden, behoudens in geval van bedrog, opzet of fraude.
  2. In elk geval is de aansprakelijkheid van de verkoper beperkt tot het bedrag (de prijs) van de geleverde goederen of uitgevoerde werken zoals opgenomen in de offerte of tussen partijen gesloten overeenkomst.
  3. De verkoper is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde informatie door de klant of door derden.
  4. De verkoper kan daarenboven enkel verantwoordelijk gesteld worden voor schade die rechtstreeks werd veroorzaakt door het geleverde. De verkoper zal, wat ook de oorzaak, de vorm of het voorwerp is van de vordering waarbij de aansprakelijkheid wordt ingeroepen, in geen geval aansprakelijk kunnen worden gesteld voor gevolgschade of onrechtstreekse schade van de klant of van derden, in welke zin dan ook, noch voor schade dewelke ontstond door een onzorgvuldig, ondeskundig of verkeerd gebruik van de producten.
  5. In geval de verkoper producten levert welke zij heeft bekomen van een derde leverancier, zal zij niet gehouden zijn tot een grotere waarborg dan deze waartoe de derde leverancier opzichtens haar gehouden is.

Artikel 8 - Herroepingsrecht

  1. In geval van verkopen op afstand beschikt de klant over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst zonder opgave van redenen te herroepen vanaf de dag waarop de goederen geleverd/geplaatst worden. De klant deelt de verkoper schriftelijk mede van dit herroepingsrecht gebruik te willen maken voordat deze termijn is verstreken.
  2. Indien de klant van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren ongebruikt en in de originele staat en verpakking binnen de 14 dagen aan de verkoper retourneren.
  3. De klant dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending. De kosten van terugzending vallen ten laste van de klant.
  4. De verkoper zal overgaan tot terugbetaling van de door de klant betaalde bedragen, inclusief de leveringskosten, binnen 14 dagen na de dag waarop ze in kennis wordt gesteld van de uitoefening van het herroepingsrecht door de klant, op voorwaarde dat de teruggestuurde goederen ontvangen werden door de verkoper.

Artikel 9 - Privacy

  1. De verkoper en de klant erkennen dat op de verwerking van persoonsgegevens in het kader van hun overeenkomst de Verordening (EU) 2016/679 (AVG) van toepassing is.
  2. De verkoper heeft op haar website een privacyverklaring opgenomen.
  3. In zoverre als nodig, zullen de verkoper en de klant een verwerkersovereenkomst afsluiten.

Artikel 10 - Geschillen

  1. Met uitsluiting van elke andere wetgeving is het Belgisch recht van toepassing op de geschillen tussen de partijen. De toepassing van het Weens Koopverdrag (CISG) en het Internationaal verdrag inzake de verjaring bij internationale verkoop van roerende goederen van 14.06.1974 wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
  2. In geval van betwisting tussen partijen, met inbegrip van betwistingen omtrent de toepassing en de interpretatie van onderhavige algemene voorwaarden, zijn uitsluitend de Rechtbanken van het arrondissement Limburg, afdeling Hasselt, bevoegd.
  3. Indien de klant een consument is en de geleverde goederen en/of diensten geen verband houden met enige ondernemingsactiviteit in hoofde van de klant, wordt de bevoegdheid van de Rechtbank als volgt bepaald :
    • De verkoper kan enkel in rechte worden aangesproken voor de rechtbank van de plaats van de maatschappelijke zetel.
    • In alle andere gevallen van betwisting is de rechtbank van de plaats waar de overeenkomst is ontstaan of waar zij wordt, is of moet worden uitgevoerd of de rechtbank van de woonplaats van de klant, naar keuze van de verkoper bevoegd.
    • Deze bepaling is eveneens van toepassing voor overeenkomsten met rechtsonderdanen van de EU.

Artikel 11 - Deelbaarheid

  1. Indien een bepaling of een deel van een bepaling van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de verkoper en de klant, nietig, ongeldig en/of niet-afdwingbaar zou zijn, dan brengt dit de geldigheid en/of afdwingbaarheid van de overige bepalingen of delen van bepalingen van huidige voorwaarden, of van een offerte, bestelbon of overeenkomst tussen de verkoper en de klant niet in het gedrang.
  2. De bepalingen van huidige voorwaarden, of van een offerte of overeenkomst tussen de verkoper en de klant die door nietigheid zijn aangetast of ongeldig zijn, blijven bindend voor het gedeelte ervan dat wettelijk toegelaten is. De desbetreffende nietige, ongeldige en/of niet-afdwingbare bepaling of deel van een bepaling, wordt van rechtswege vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling of deel van een bepaling die het dichtst aanleunt bij de bedoelingen van de partijen.

Artikel 12 - Consumenten

  1. De hierna opgesomde bedingen zijn niet van toepassing voor klanten, voor wie de krachtens huidige overeenkomst geleverde goederen en/of diensten, geen verband houden met enige ondernemingsactiviteit in hoofde van de klant: artikel 2, alinea 1 en 4, artikel 4, alinea 2, artikel 5, alinea 3 en artikel 6, alinea 3.